Πέμπτη, 23 Ιανουαρίου 2020

Ομιλία Υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κ. Γιάννη Πλακιωτάκη στη ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ

Κυρίες και κύριοι,

Με ιδιαίτερη χαρά συμμετέχω για μία ακόμα χρονιά στο Ναυτιλιακό Συνέδριο της «ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗΣ». Ένα συνέδριο που αποτελεί πλέον θεσμό στα ναυτιλιακά δρώμενα της Ελλάδας, αφού συγκεντρώνει την ελίτ του ναυτιλιακού κόσμου και παρέχει σε όλους μας μια σημαντική ευκαιρία διαλόγου και ανταλλαγής απόψεων, για την ελληνική και παγκόσμια ναυτιλία.



Ευχαριστώ θερμά, τους διοργανωτές του Συνεδρίου, αλλά και την Πρόεδρο του Διοικητικού Συμβουλίου της Ναυτεμπορικής κυρία Αθανασιάδου και τα μέλη του, όχι μόνο για την πρόκληση τους, αλλά για την συνεπή, πολυετή προσπάθεια τους να αναδείξουν τα ζητήματα που απασχολούν τη Ναυτιλία και να προάγουν την επιχειρηματικότητα στην Ελλάδα.

Η συμμετοχή μου στο σημερινό συνέδριο ως αρμόδιου υπουργού, αφού ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης μου εμπιστεύτηκε το κρίσιμο χαρτοφυλάκιο της Ναυτιλίας και της Νησιωτικής Πολιτικής, δεν διαφοροποιεί την αντίληψη μου για τη ναυτιλία, τα θέματα της οποίας παρακολουθώ εδώ και πολλά χρόνια.

Διαφοροποιεί, όμως, τη θεματολογία της παρέμβασης μου, αφού σήμερα δεν θα σας εκθέσω μόνο σκέψεις και προτάσεις, αλλά θα σας παρουσιάσω όσα ως κυβέρνηση κάναμε τους προηγούμενους μήνες, αλλά και όσα έχουμε δρομολογήσει να γίνουν στους μήνες που έρχονται.


Φίλες και φίλοι,

Το φετινό Συνέδριο, συμπίπτει με τα πρώτα, σημαντικά βήματα μίας νέας, καλύτερης πορείας για τις Ελληνίδες, τους Έλληνες, την Ελλάδα.

Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης και η κυβέρνηση, σε λίγους μόλις μήνες, έχουμε αποδείξει απόλυτη συνέπεια στις προεκλογικές μας δεσμεύσεις, συστηματικότητα στην ενασχόληση με την καθημερινότητα, αποτελεσματικότητα σε φορολογικές ελαφρύνσεις και μέτρα που ενισχύουν τους πολίτες, γρήγορη πορεία σε αλλαγές και μεταρρυθμίσεις που είναι απαραίτητες για τη χώρα μας.


Το διεθνές οικονομικό κλίμα, είναι πλέον ανεπιφύλακτα θετικό. Αποτελεί κοινή παραδοχή ότι τα οικονομικά μεγέθη για το 2020 κινούνται καλύτερα από τις αρχικές εκτιμήσεις, ενώ όλα δείχνουν ότι τα
αποτελέσματα της 5ης κατά σειρά μεταμνημονιακής αξιολόγησης θα επιβεβαιώσουν τις εκτιμήσεις αυτές.

Την ίδια στιγμή, αφενός οι παρεμβάσεις της κυβέρνησης στην φορολογία δημιουργούν ένα θετικό κλίμα, αφού ανακουφίζουν την μεσαία τάξη και αφετέρου ενισχύσουν την επιχειρηματικότητα και συμβάλουν στη δημιουργία θετικού κλίματος στον κρίσιμο τομέα των επενδύσεων που τόσο πολύ χρειάζεται η χώρα.


Κυρίες και κύριοι,

Δεν ισχυρίζομαι ότι λύθηκαν τα προβλήματα. Θέλω όμως να σας διαβεβαιώσω ότι η προσπάθεια που ξεκίνησε τον Ιούλιο του 2019 θα ενταθεί και θα διευρυνθεί, ώστε το 2020: να ενισχυθεί η ανταγωνιστικότητα της εθνικής μας οικονομίας, να καταστούν σταθερά βελτιούμενοι οι επιμέρους δείκτες της, η αποκατάσταση της μεσαίας τάξης να προχωρήσει με ταχείς ρυθμούς, να προσελκύσουμε εγχώριες και ξένες επενδύσεις, να ενισχυθεί το επιχειρηματικό κλίμα, να μειώνεται σταθερά η ανεργία, να αποκατασταθούν οι οικονομικές και κοινωνικές ανισότητες που βιώσαμε όλοι μας στο πρόσφατο παρελθόν.

Στο Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, μετέχουμε με όλες μας τις δυνάμεις στη μεγάλη αυτή προσπάθεια.


Πολύ συνοπτικά, θέλω να υπενθυμίσω:

Ø Σε χρόνο ρεκόρ, μόλις σε τρείς μήνες, εγκρίναμε το master plan των επενδύσεων της ΟΛΠ Α.Ε. για το λιμάνι του Πειραιά ύψους 610 εκατ. ευρώ. Μετά από καθυστέρηση ετών, ξεκινά μία τεράστια επένδυση, με πολλαπλά οφέλη τόσο για την πόλη του Πειραιά, όσο συνολικά και για την ελληνική οικονομία, αφού η αύξηση της χωρητικότητας του λιμανιού θα το καταστήσει το πιο σημαντικό στην Ανατολική Μεσόγειο.

Ø Βρίσκεται σε εξέλιξη η υλοποίηση επενδυτικού πλάνου του Οργανισμού Λιμένα Θεσσαλονίκης ύψους 300 εκατ. ευρώ.


Ø Εγκρίθηκε η υλοποίηση σειράς σημαντικών έργων εκσυγχρονισμού σε 34 μικρά και μεγάλα λιμάνια της χώρας συνολικού ύψους 4,4 εκατ. ευρώ.

Ø Εξασφαλίσαμε την απαραίτητη χρηματοδότηση και εγκρίναμε 18 νέες απομακρυσμένες άγονες γραμμές, που δημιουργούν ένα νέο ισχυρό πλέγμα ακτοπλοϊκών συνδέσεων τόσο στο Βόρειο-Ανατολικό, όσο και στο Νότιο- Ανατολικό Αιγαίο.

Ø Ενισχύσαμε το Λιμενικό Σώμα στο Αιγαίο με μέσα, εξοπλισμό, αλλά και στελέχη προκειμένου να μπορεί να επιτελέσει την τόσο σημαντική και δύσκολη αποστολή του.


Κυρίες και κύριοι,

Ο τρόπος που προσεγγίζουμε τη ναυτιλία, είναι αυτός που προσδιορίζει τη στρατηγική και τις κινήσεις μας.

Δεν αρκεί να λέμε ότι η ναυτιλία αποτελεί τον έναν από τους δύο ισχυρούς πυλώνες της εθνικής μας οικονομίας.

Οφείλουμε να ολοκληρώσουμε και να εφαρμόσουμε έναν ολοκληρωμένο στρατηγικό σχεδιασμό, να προχωρήσουμε σε μεταρρυθμίσεις και να αναπτύξουμε πρωτοβουλίες που θα ενισχύουν την ελληνική ναυτιλία και θα συνδέουν τη δραστηριότητα της με την Ελληνική Οικονομία.


Στο Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής εργαστήκαμε και εργαζόμαστε με στόχο να δημιουργήσουμε ένα νέο σύγχρονο περιβάλλον μέσα στο οποίο τόσο η ναυτιλιακή, όσο και η παραναυτιλιακή βιομηχανία θα βρουν πρόσφορο έδαφος για να αναπτυχθούν, προς όφελος και της οικονομίας, αλλά και της κοινωνίας.

Ταυτοχρόνως, ετοιμάζουμε σειρά μεταρρυθμίσεων στον κρίσιμο τομέα της νησιωτικότητας. Εμείς, δεν προσεγγίζουμε τη νησιωτικότητα, όπως οι προηγούμενες κυβερνήσεις, ως πρόβλημα. Την προσεγγίζουμε ως πρόκληση. Μια πρόκληση για να δημιουργήσουμε ρεαλιστικά και βιώσιμα μοντέλα ανάπτυξης στη νησιωτική Ελλάδα, στην οποία ζει το 15% του πληθυσμού της χώρας.


Φίλες και φίλοι,

Στην κατεύθυνση αυτή προχωράμε σε σειρά σημαντικών κινήσεων σε πολλαπλά επίπεδα.

Στο λιμενικό τομέα, ολοκληρώθηκαν οι μελέτες βιωσιμότητας για κάθε ένα από τα δέκα περιφερειακά λιμάνια ανώνυμες εταιρείες και μέσα στο 2020 προχωράμε στο διαγωνιστικό μέρος, εκκινώντας από τα λιμάνια εκείνα που ήδη γνωρίζουμε πως έχουν προκαλέσει σημαντικό επενδυτικό ενδιαφέρον.

Με τον τρόπο αυτό, αντί για το μοντέλο των υποπαραχωρήσεων, που όπως ευθύς εξ αρχής είχα δηλώσει, έτσι όπως ήταν σχεδιασμένο δεν θα απέδιδε, διασφαλίζουμε την ανάπτυξη κάθε λιμανιού, με βάση τα πλεονεκτήματα και τις ιδιαιτερότητες του.


Στον λιμενικό τομέα, όμως, στην διάρκεια του 2020, θα έχουμε και άλλη μια σημαντική εξέλιξη. Θα περάσουν στον έλεγχο της Πολιτείας, τα 71 λιμάνια ή λιμενικές εγκαταστάσεις υποδοχής πλοίων την διαχείριση των οποίων έχουν Δήμοι και Κοινότητες σε όλη την Ελλάδα.

Τα λιμάνια αυτά αντιμετωπίζουν σειρά σημαντικών προβλημάτων, κυρίως στις υποδομές τους, αλλά ταυτόχρονα δεν διαθέτουν και τους αναγκαίους μηχανισμούς μέσο των οποίων θα μπορούσαν να απορροφήσουν και να διαχειριστούν κονδύλια. Πρόθεση μας είναι να συγκροτηθούν, ανά γεωγραφική περιοχή, οργανισμοί – ανώνυμες εταιρείες, ώστε να αποκτήσουν τους μηχανισμούς εκείνους που θα τους επιτρέψουν να εξελιχθούν και να αναπτυχθούν.


Στον ιδιαίτερα κρίσιμο τομέα της ναυτικής εκπαίδευσης, αναλάβαμε πρωτοβουλίες ώστε να ενεργοποιηθεί άμεσα το ΚΕΣΕΝ Μακεδονίας το οποίο παρέμενε ανενεργό, ενώ ολοκληρώσαμε και όλες τις αναγκαίες εργασίες αποκατάστασης των ζημιών που είχαν υποστεί οι κτιριακές υποδομές της Σχολής Πλοιάρχων της Ακαδημίας Εμπορικού Ναυτικού Ασπροπύργου.

Στο σημείο αυτό θα ήθελα να ευχαριστήσω τόσο την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών, όσο και προσωπικά τον Πρόεδρο της κ. Θεόδωρο Βενιάμη για την σημαντική συμβολή του στα έργα αυτά. Αν δεν είχε στηρίξει την προσπάθεια μας τίποτε δεν θα ήταν εφικτό.


Παραλλήλως, αυξήσαμε τον αριθμό των εισερχομένων σπουδαστών, ενώ ήδη έχει ξεκινήσει η διαδικασία του πλήρους εκσυγχρονισμού των κτιριακών και άλλων υποδομών της ΑΕΝ Ασπροπύργου με απώτερο στόχο να καταστεί Ακαδημία πρότυπο.

Η ναυτική εκπαίδευση είναι ένας τομέας στον οποίον στην διάρκεια του 2020 θα δώσουμε ξεχωριστή βαρύτητα, με την κατάθεση σχέδιο νόμου που θα επιχειρεί να εκσυγχρονίσει τη Δημόσια ναυτική εκπαίδευση, μέσα από μια ολιστική προσέγγιση, ενώ συνάμα θα δημιουργεί και τις προϋποθέσεις ανάπτυξης της ιδιωτικής ναυτική εκπαίδευσης.


Στον επίσης κρίσιμο τομέα της ανταγωνιστικότητας του εθνικού μας νηολογίου ήδη η κυβέρνηση προχώρησε στην τροποποίηση των διατάξεων του Ν.27/75 και πλέον τυγχάνουν των ευεργετικών φορολογικών διατάξεων όχι μόνο οι πλοιοκτήτες αλλά και οι ναυλωτές γυμνών πλοίων. Με αυτό τον τρόπο εκσυγχρονίσαμε το θεσμικό πλαίσιο ώστε να συμβαδίζει με τα όσα συμβαίνουν στην παγκόσμια ναυτιλία εδώ και χρόνια.

Εξάλλου, είμαστε από τις πρώτες χώρες που με διάταξη νόμου υιοθετήσαμε πλήρως την σύσταση του ΙΜΟ και προβλέψαμε διοικητικές κυρώσεις κατά εκείνων των προμηθευτών καυσίμων που προμηθεύουν ναυτιλιακά καύσιμα που δεν καλύπτουν την απαίτηση για αποθεωμένα καύσιμα.


Παραλλήλως, μέσα στο 2020, θα έχουμε ολοκληρώσει την πλήρη ψηφιοποίηση της διαδικασίας νηολόγησης πλοίων, εξαλείφοντας κυριολεκτικά την γραφειοκρατία και καθιστώντας με τον τρόπο αυτό ισχυρά ανταγωνιστική την γαλανόλευκη και το εθνικό μας νηολόγιο.

Σε ότι αφορά την ακτοπλοΐα, τις επόμενες εβδομάδες καταθέτουμε σχέδιο νόμου για τον εκσυγχρονισμό του νομοθετικού πλαισίου, τη διόρθωση των κακώς κειμένων, αλλά και την εξάλειψη των πολλών γκρίζων ζωνών, που όπως διαπιστώσαμε, δυστυχώς, υπάρχουν σήμερα, επιτρέποντας διαφορετικές ερμηνείες, οι οποίες με την σειρά τους προκαλούν μια ακτοπλοΐα πολλών ταχυτήτων.


Στο θέμα αυτό θα είμαι κάθετος. Θα υπάρξουν κανόνες. Κανόνες κοινοί για όλους.

Το ίδιο θα συμβεί και στο μεταφορικό ισοδύναμο. Θα διορθωθούν στρεβλώσεις για να καταστεί το μέτρο αυτό ένα πραγματικά αναπτυξιακό εργαλείο για τα νησιά μας, μέσο του οποίου θα επιτευχθεί κοινωνική συνοχή και οικονομική ανάπτυξη.

Ειδικά στον τομέα της νησιωτικότητας τα όσα θα συμβούν στην διάρκεια του 2020 θα είναι πρωτόγνωρα μιας και είμαστε αποφασισμένοι να χρησιμοποιήσουμε κάθε πρόσφορο μέσο και τρόπο, ώστε να ενισχύσουμε και να ενδυναμώσουμε την νησιωτική επιχειρηματικότητα.

Τέλος στον τομέα του θαλάσσιου τουρισμού έχουμε αναλάβει ήδη πρωτοβουλίες εκσυγχρονισμού του ισχύοντος θεσμικού πλαισίου ώστε να αναδείξουμε δυναμικότερα την μοναδική στον κόσμο ελληνική αγορά.

Κυρίες και κύριοι,

Παρά τις δυσκολίες που είδαμε στο παγκόσμιο οικονομικό περιβάλλον στην διάρκεια του περασμένου έτους, η ελληνική ναυτιλία κατάφερε να διατηρήσει τη διεθνή της θέση.

Αυτό οφείλεται στον επαγγελματισμό και την προσαρμοστικότητα της ναυτιλιακής μας βιομηχανίας, η οποία, με συνεχή υποστήριξη από την ελληνική κυβέρνηση, κατόρθωσε να ανταποκριθεί στις προκλήσεις και να κοιτάξει με αισιοδοξία προς το μέλλον.


Η ναυτιλιακή βιομηχανία είναι μακράν ο πιο εξωστρεφής τομέας της εθνικής οικονομίας, ένας κορυφαίος παγκόσμιος παράγοντας και μια σημαντική πηγή εισοδήματος, πλούτου και κύρους για την Ελλάδα.

Σε έναν ταχέως μεταβαλλόμενο κόσμο, η ελληνική ναυτιλία αποτελούσε και συνεχίζει να αποτελεί έναν αξιόπιστο παράγοντα της παγκόσμιας οικονομίας.

Επιλογή του Κυριάκου Μητσοτάκη, επιλογή της κυβέρνησης, επιλογή της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, είναι να μην αρκεστούμε σε μια αβλαβή διέλευση, όπως έκαναν οι προκάτοχοι μας.


Αναγνωρίζοντας τη συμβολή της ελληνικής ναυτιλίας στην οικονομία, αλλά και τα σημαντικά στρατηγικά πλεονεκτήματα που προσφέρει στη χώρα μας, απόφαση μας, που ήδη άρχισε να υλοποιείται, είναι να υποστηρίξουμε με κάθε τρόπο τον ξεχωριστό ρόλο που διαδραματίζει.
ΑΠΟΨΕΙΣ Προστασία πρώτης κατοικίας:- Αλά κάρτ ευαισθησία της ΝΔ - Αποκατάσταση του στήθους Προστασία πρώτης κατοικίας: Παντού υπάρχει ένας μύθος Η αλά κάρτ κοινωνική ευαισθησία της ΝΔ Νέα σελίδα στην αποκατάσταση του στήθους
ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ Η υπηρεσία RevitUp ταξιδεύει - Στον Όμιλο Hines 3 ξενοδοχεία - Πρωταθλητής της TUI το Anemos Luxury Η υπηρεσία RevitUp ταξιδεύει στη συνάντηση της Ένωσης Ξενοδοχείων Χαλκιδικής Στον αμερικανικό Όμιλο Hines 3 ξενοδοχεία της Κρήτης Πρωταθλητής της TUI το Anemos Luxury Grand Resort

ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ ΑΡΘΡΩΝ