Τρίτη, 20 Ιουνίου 2017

Αμερικάνικα ταξί στην Ελλάδα του χΘές

Στην Ελλάδα, κατά τα προπολεμικά χρόνια αλλά και στα πρώτα μεταπολεμικά, τα ταξί και τα αγοραία (χωρίς ταξίμετρο) δημοσίας χρήσης επιβατικά αφορούσαν ένα μεγάλο μέρος επί των κυκλοφορούντων αυτοκινήτων.

Πριν από τον 2ο Π.Π. υπήρχαν 2.450* τέτοια οχήματα στη χώρα μας εκ των οποίων τα 1.704 σε Αθήνα και Πειραιά. Με τη κήρυξη του Ελληνοιταλικού πολέμου το 65% εξ'αυτών επιτάχθηκε από το κράτος. Αργότερα, κατά τη διάρκεια της κατοχής, κάποια επιτάχθηκαν ή καταστράφηκαν από τους Γερμανούς, ενώ ένα 10% από τα εναπομείναντα καταστράφηκε κατά τη διάρκεια των Δεκεμβριανών το 1944. 


Σε απογραφή που έγινε το 1947 διαπιστώθηκε ότι η Αθήνα και ο Πειραιάς είχαν απωλέσει το 40% του προπολεμικού στόλου. Τα υπόλοιπα βρέθηκαν μετά το πόλεμο σε κακή κατάσταση, όμως εξακολούθησαν (αναγκαστικά) να κυκλοφορούν.
Ως τα τέλη της δεκαετίας του '40 κυκλοφορούσαν πανελλαδικά 3.375 ταξί και αγοραία, εκ των οποίων τα 2.525 σε Αθήνα, Πειραιά και Προάστια. Μάλιστα με το Ν.Δ. 1217/49 η περιοχή της πρωτεύουσας χαρακτηρίστηκε ως κορεσμένη με αυτόν τον αριθμό, που ήταν ήδη αυξημένος σε σχέση με πριν τον πόλεμο.
Πάντως με την απαγόρευση ή τον περιορισμό των εισαγωγών, εκείνη την εποχή, λίγα παλιά αυτοκίνητα είχαν αντικατασταθεί με νέα.
Από τις αρχές της δεκαετίας του '50 αυτό αρχίζει σταδιακά να αλλάζει. Ολοένα και περισσότερα καινούργια ταξί και αγοραία κάνουν την εμφάνισή τους στους ελληνικούς δρόμους.
Τα περισσότερα αφορούσαν μοντέλα αμερικάνικης προέλευσης. Τα νέα εντυπωσιακά ταξί (τα "αεροδυναμικά") θα πλημμυρίσουν τις ελληνικές πιάτσες μέχρι και τα τέλη των '50s.
Δεν είναι λίγες οι φορές που ο φωτογραφικός φακός απαθανάτισε τα ταξί και τα αγοραία εκείνης της εποχής, αλλά και τους οδηγούς τους. Ας κάνουμε λοιπόν ένα ταξίδι στο χρόνο ψάχνοντας για... ταξί.


Πιάτσα ταξί στη πλατεία Ειρήνης στην Αθήνα, τη δεκαετία του '50. Τα περισσότερα αφορούν μοντέλα της Chevrolet. 

Οδηγοί ταξί (ή αγοραίων?) με τα οχήματα τους στο Χολαργό, το 1952. Πρώτη στη σειρά, μια Plymouth του 1948.

Ταξί Chevrolet 210, μοντέλο 1953, της σειράς Bel Air.

Επίσης Chevrolet 210 (το μοντέλο του 1954) μετά του οδηγού της κάπου στην ελληνική επαρχία.

Ταξί μάρκας DeSoto (μοντέλο Powermaster 8 passenger του 1954) στην Ασκληπιού, στο κέντρο της Αθήνας. 

Ταξί στην Αθήνα του 1959. Μπροστά, άλλο ένα τεράστιο DeSoto, μοντέλο Suburban Sedan του 1950. Πίσω του, ένα Chevrolet Fleetmaster Sedan του 1948.

Πιάτσα ταξί στην Αθήνα, το 1970. Μια παλιά Chrysler 4 door Sedan (μοντέλο γύρω στο 1947-1948) ανάμεσα σε καινούργια ευρωπαϊκά.

Χανιά γύρω στο 1960. Ταξί εν αναμονή έξω από τη Δημοτική Αγορά της πόλης. Όλα (πλην ενός) αμερικάνικα. Μοντέλα από τα τέλη της δεκαετίας του '40 έως τα τέλη της δεκαετίας του '50, με χαρακτηριστικότερα αυτά της Chevrolet και της Plymouth.

Αμερικάνικο ταξί Dodge Polara, μοντέλο 1964, στη Πύλο της Μεσσηνίας κατά τη δεκαετία του '70.

Πιάτσα ταξί στην Αθήνα, τέλη δεκαετίας '50. H Plymouth Savoy του 1957 και ο οδηγός της.


Chevrolet Deluxe 1951.


Βilly.
(photos αρχείο Billy Files)

Ναοί της ενορίας Κορφών - Καλοκαιρνός Μακρυγιαλλός - Αγιοι Ασκητές και Γεροντάδες

............. ............. .............

Το χωριό Αγιος Θωμάς - Κωδωνοστάσιο Μονής Τοπλού - Η ιερά μονή Αρετίου

............. ............. .............
............. .............
"/>

Σας προτείνουμε να ανακαλύψετε και να γευτείτε αγαπημένες παραλίες της Κρήτης

............. ............. ............. ............. ............. .............

ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ ΑΡΘΡΩΝ